Het is nog winter, maar bij de firma Loïs Amsterdam vliegt de voorjaarscollectie nú al de deur uit met ‘kortingen tot wel zeventig procent’. Een ‘grijs retrovest voor heren’ van oorspronkelijk € 129,99 kost € 59,99, een ‘chique grijze boothalstrui voor dames’ kelderde van € 299,99 naar € 89,99. Op zijn website stelt de prijsvechter zich voor: ‘We hebben een kantoor in Amsterdam. (…) We bieden ook digitaal thuiswerk en in deze moeilijke economische tijden hebben we honderden Nederlanders in dienst om ons te helpen. U weet dat uw aankoop belangrijk is en dat u hardwerkende Nederlanders steunt.’
Loïs Amsterdam adverteert intensief op Facebook en andere sociale media. Wie de moeite neemt om de naam van het bedrijf in te tikken op de consumentensite Trustpilot.com, stuit op tientallen, uitsluitend woedende reacties. Conclusie: stink er niet in, dit is pure oplichterij. Loïs Amsterdam is een van de vele neponderneminkjes die vanuit China inspelen op de begeerte van een even hebberig als goedgelovig publiek. Wie geld overmaakt, ontvangt in het beste geval een inferieur vod dat niet lijkt op het bestelde product. Veelal incasseert het bedrijf zonder ooit van zich te laten horen.

Rare zaak. Facebook pleegt haastig in te grijpen zodra gebruikers zich in woord of beeld onwelvoeglijk uitlaten, maar voelt zich niet verantwoordelijk voor het doorgeven van reclameboodschappen van Chinese criminelen. “Die bedrijfjes zijn juridisch vrijwel niet aan te pakken omdat ze nergens staan ingeschreven,” zegt Dirk Visser, hoogleraar intellectueel eigendom te Leiden. “Procederen tegen Facebook is gecompliceerd en kostbaar. Daar brandt niemand zijn vingers aan.”
De Consumentenbond voelt zich niet geroepen om hier in actie te komen, zegt woordvoerder Gerard Spierenburg. “Loïs Amsterdam levert wel, maar niet de kwaliteit die klanten verwachten. Dat voelt als oplichting, maar juridisch gezien is die term onjuist. Veel mensen zijn ontevreden over bijvoorbeeld Eneco of Volkswagen, maar toch staat Facebook deze bedrijven toe te adverteren.”
Het telefoonnummer van Loïs Amsterdam is gekoppeld aan een antwoordapparaat in Frankrijk. E-mails worden behandeld door ‘Maureen’ van de klantenservice. Ze meldt dat van het vermeende kantoor in Amsterdam ‘momenteel geen adres’ beschikbaar is: ‘Sinds de pandemie is onze productie tijdelijk verplaatst naar China vanwege de hoge productiekosten in Europa.’