De augurk is uitgeroepen tot dé culinaire trend van 2025. Doorgaans neemt een augurk genoegen met een culinaire bijrol, als waaiertje gesneden bij een uitsmijter of nasi goreng, als garnituur bij paté of haring, als excuusgroente op een hamburger, als borrelhapje gerold in een half plakje boterhamworst, als toeverlaat bij een kater en als bieder van comfort aan zwangere vrouwen. Een vegetale goedzak is het, niet onbekend en zeker niet onbemind, maar altijd in een culinair bescheiden rol.

Juist deze dienstbare augurk is uitgegroeid tot een culinair icoon. Hij heeft de tijd mee. Inleggen en fermenteren zijn trendy technieken in de contemporaine keuken. En zoetzuur is een gewild smaaktype. In de sociale media zijn augurken een hype. Berucht is de Hot Pickle Challenge, die uitdaagt tot het eten van extreem gepeperde augurken. (Ouders opgelet: deze challenge is volstrekt ongeschikt voor kinderen jonger dan dertien jaar. En voor ouderen eigenlijk ook.)
Ondertussen steken influencers en wereldsterren de loftrompet over de augurk. Zo gezond, zo zoetzuur, zo knapperig en zo helemaal de vibe. Zangeres Dua Lipa houdt haar volgers voor hoe je een simpel glas cola op een hoger plan tilt met een scheut augurkennat. TikTokkers delen recepten voor augurkencocktails, gefrituurde augurken en belegde augurken, als koolhydraatarme vervanging van broodjes. In de professionele frituur schittert de augurk in snacks als de kapsalony, een bitterbal met kapsalonsmaak, en kaassoufflurk. Augurkenkoning Kesbeke, ’s lands bekendste producent van tafelzuur en tevens realitysoapster op RTL4, speelt er alert op in met augurkenkroketten, het Zure Bom Shotje, de Chocogurk, een witte chocoladeletter met een vulling van augurk, en Pickletini, ijs van augurkensap met wodka. De innovatiekracht van het Nederlandse tafelzuurwezen is ongekend.
Gaat het op sociale media en in de krochten van de eetmarkt om spektakel, om absurde smaakcombinaties en gastronomische gekkigheid, in de haute cuisine pakt men het serieuzer aan. In de jaren negentig maande culinair journalist Johannes van Dam koks al om het noodzakelijke zuur in het smaakpalet niet te veronachtzamen. Met topkok Sergio Herman als een van de wegbereiders zijn chefs sindsdien steeds op zoek naar nieuwe bronnen van zuur, van yuzusap tot mierenzuur. Waarom niet teruggrijpen op oud zuur, zoals piccalilly of de zure bom? Tal van vermaarde chefs hebben zich met augurken en ander tafelzuur ingelaten. Dat resulteert in kostelijke hoogstandjes van chefs als Jonnie Boer, Ron Blaauw en Joris Bijdendijk.
Je moet een bedreven thuiskok zijn om je daaraan te wagen, een klassieke bereiding als remouladesaus is evenwel voor iedereen haalbaar. In remouladesaus staat de augurk nu eens niet op het tweede plan, maar is het een van de hoofdingrediënten. De fameuze Franse keukenmeester Escoffier (1846-1936) tekende speciaal voor amateur-koks onderstaand recept op:
Meng voor 3,5 dl remouladesaus 250 gram mayonaise met 1 theelepel Franse mosterd, 50 gram augurken in piepkleine blokjes gesneden, 1 theelepel fijngehakte kappertjes, 1 fijngeprakt ansjovisfiletje, 3 eetlepels fijngeknipte platte peterselie, dragon & kervel en 1 eetlepel fijngeknipte bieslook. Breng op smaak met zout, peper en citroensap. Laat minimaal vier uur rijpen in de koelkast. Lekker bij een koude schotel of gefrituurde vis.
Eens te meer blijkt dat wie lang genoeg meesjokt in de gastronomische tredmolen, uiteindelijk weer vooroploopt.